Przejdź do głównej zawartości

Kolory i budowanie koloru henną. Jak nakładać kolory, jedne na drugie, by uzyskać, to, czego chcemy.





Spróbuję Wam przybliżyć, jak działają ziołowe kolory, i jak się buduja. Czyli, jak malowac henna, jak farbami. Jeśli kiedykolwiek malowaliscie farbami, zioła w technice nakładania koloru troche przypominaja akwarele.









Zioła a farby chemiczne. Różnica.

Gdy nakładacie na włosy farbę chemiczna, substancje w niej zawarte odchylają wasze luski wlosa by w mniejszym lub większym stopniu wyrzucić z nich wasz naturalny pigment i zastąpić go syntetycznym. Nie ma większego znaczenia, czy uzywacie rozjaśniacza, szamponetek, czy farb. Większość z tych produktów po prostu tak robi. Spróbujcie na włosy wielokrotnie farbowane nałożyć preparat zdejmujący kolor, taki jak na przykład Colour b4. Preparat nie sprawi, że odzyskacie swój naturalny kolor. Po zabiegu zobaczycie swoje włosy po prostu rozjaśnione. Nie przez Color B4, tylko przez farby, które wyrzuciły z nich wasz naturalny pigment.


Jeśli nakładacie zioła na włosy farbowane farbami chemicznymi, moze sie zdazyc, ze henna wypchnie z nich chemiczne barwniki szybciej, niż by to się działo w procesie wypłukiwania się koloru. Więc włosy farbowane chemicznie najlepiej traktować tak samo, jak te rozjaśnione, przy nakładaniu na nie ziółek. Bo nigdy nie wiadomo. Więc zalecam szczegolna ostroznosc z indygo, bo może wybić zieleń.

Zioła to nie farby chemiczne. Nakładanie ich na włosy nie pozbawia ich Waszego naturalnego koloru. Wasz naturalny kolor staje sie czescia koloru, jaki czarujecie. 








Jak budować kolor ziołami?

Budowanie koloru za pomocą ziół jest trochę podobne do nakładania kolorowych filtrów na źródło światła. Powierzchnia włosa odbija światło, które przechodzi przez wasz naturalny kolor oraz przez wszystkie kolorowe filtry, jakie na nie założyliście. I tak powstaje kolor.

Teraz trochę teorii, z tym, że w poniższych wywodach nie uwzględnia waszego naturalnego koloru. No chyba , ze to platynowy blond. ;-) 









Podstawy.


Cassia, senna bądź senes: barwnik złoty, lekko zolty.

Cassia na cassie: więcej złotych tonów, leciutkie przyciemnienie do złotego. Kolor sie prawie nie buduje, barwnika jest mało. Przyciemnienie minimalne (w zależności od dodatków można to troszkę zmodyfikować).

Ruda henna: barwnik pomarańczowy.

Ruda henna na ruda henna: kolor bedzie przechodzil z pomarańczy, przez miedzi, ciemna miedź, aż do brązu z rudym połyskiem i w konsekwencji może powstać czerwien, mahoń bądź burgund.

Czerwona henna: barwnik mocny, od razu nabudowany do czerwieni.

Czerwona henna na czerwona hennę: Czerwony z rudymi tonami, potem czerwony, wiśniowy, mahoniowy i burgundowy. Im więcej warstw, tym bliżej ciemnego brązu, z mahoniowym połyskiem.

Indygo: barwnik ciemno niebieski bądź zielony (w zależności od przygotowania i podkładu).

Indygo na indygo: czarny, potem czarny z niebieskim połyskiem, granatowy. Nie wiem, jak buduje się zieleń z indygo. ;-)

Katam: barwnik fioletowy, turkusowy.

Cassia z katamem: zimny, szary blond. 

Katam na katam: Fiolet, ciemny fiolet, aż do czerni z fioletowym połyskiem.

Hendigo: brazowy.

Hendigo na hendigo: coraz ciemniejszy brąz, aż do czerni.





Wariacje.

Cassia na ruda hennę: efekt bardziej rudy, optycznie rozjaśniony, złote refleksy na rudych włosach.

Cassia na czerwona hennę: efekt bardziej rudy, rude refleksy.

Ruda henna na cassie: Rudy. Barwnik henny dominuje barwnik cassi.

Czerwona henna na cassie: Czerwony. Barwnik henny dominuje barwnik cassi.

Indygo na ruda hennę: Ciepły brąz, zimny ciepły brąz a potem czerń. Czerń z granatowym połyskiem. Barwnik indygo dominuje barwnik henny.

Indygo na czerwona hennę: Czerwony/czekoladowy brąz, potem czerń i czerń z granatowym połyskiem.
Henna (ruda bądź czerwona) na indygo : tony niebieskie, lekko fioletowe.

Henna (ruda bądź czerwona) na katam: chyba będzie podobnie, jak w przypadku poprzednim.

Indygo na cassie: zielony (chyba).

Cassia na indygo: bez efektu albo leciutkie optycznie jaśniejsze refleksy. 

Cassia z katamem na cassie z katamem: coraz ciemniejszy mysi blond. 

Katam na hennę: naturalny, jasny brąz, potem ciemny aż do czerni z leciutkim ciepłym połyskiem i do czerni z fioletowym połyskiem (chyba…).

Hendigo na cassie: brąz, hedigo dominuje barwnik cassi.

Hendigo na hennę (ruda bądź czerwona ): brąz.

Hendigo na indygo: czarny

Hendigo na katam: czarny

Cassia na hendigo: możliwe optyczne rozjaśnienie, złote refleksy.

Ruda henna na hendigo: rude, ciepłe refleksy, ocieplenie koloru.

Czerwona henna na hendigo: mahoń, burgund. 







Wasz naturalny kolor jako dodatek. ;-)

Kolorów włosów jest tak bardzo dużo, że nawet nie bede probowala opisywać, jak poszczególne kolory będą wyglądać na każdym z nich. Chcialabym sie tylko podzielic z Wami pewnymi spostrzeżeniami.



  1. Naturalnie jasny, zimny kolor, bez tonów ciepłych: tego koloru nie da się uzyskać ziołami. Albo ja jeszcze nie umiem. Więc jeśli chcecie zachować taki kolor, farbując ziołami, to ja nie wiem jak. ;-) Najbliżej do tego koloru jest modyfikowanemu hendigo, czyli mieszanką cassi, henny i indygo, ale niestety nadają one też ciepłych tonów. UPDATE: da sie. Cassia z katamem.

  1. Naturalnie bardzo ciepły i bardzo ciemny kolor: Nałożenie na ten kolor choćby odrobinki indygo sprawi, że kolor stanie się dużo zimniejszy. Jeśli zależy nam na zachowaniu takiego koloru, lepiej próbować budować kolor czysta henna.

  1. Jasny,  platynowy blond: tego koloru nie da rady zachować, farbując ziołami. Nawet cassia bardzo go ociepli. Indygo i katam za to dodadzą mu zielonych i fioletowych tonów.  

  1. Jasny, zimny blond: nakładanie indygo da wam na tym kolorze zieleń. Katam da wam na tym kolorze fiolet.  

  1. Ciepłe kolory za dużo łatwiejsze do uzyskania na każdym kolorze włosów.

  1. Zimne kolory można uzyskać przy odrobinie wysiłku, ale raczej ciemne, szczególnie jeśli na głowie macie ciepły kolor.






Mam nadzieje, ze to wszystko ma jakiś sens. Napisałam to w sumie bardziej dla siebie, żeby jakoś usystematyzować wszystko, co do tej pory widziałam i u siebie i u Was. Życzę wam owocnych poszukiwań, i jak zwykle, zalecam powściągliwość i zaczynanie od kolorów jaśniejszych. Bo zioła barwia trwale. Czyli: na zawsze.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dodatki do henny, cassi i hendigo. Kontrola koloru.

Każdy kwaśny dodatek lekko zmienia efekt końcowy farbowania i za ich pomocą można kontrolować tonację kolorystyczną włosów, jakie będziemy miały na głowach, po koloryzacji henną czy kasją. Wybór kwaśnego dodatku ma tez wpływ na rezultat ostateczny farbowania za pomoca hendigo, badz farbowania cassia z katamem. 
Zakwaszanie cassi oraz henny sprawia tez, ze rezultat farbowania jest trwalszy, ponieważ ten proces zmienia krztalt cząsteczek barwnika. Jeśli jesteście zainteresowani, jak chemicznie ten proces przebiega, warto poczytać TUTAJ. Zakwaszanie ziol farbujących zostało doglebnie przebadane metodami naukowymi w laboratorium i nie jest jakimś mitem, czy hennowym zabobonem


Kwaśny dodatek zmienia też strukturę cząseczki barwnika na bardziej nieregularną. Taka cząsteczka z łatwością przyczepia się do keratyny i ma dużą trwałość. 
Nieumiejętne zakwaszanie henny prowadzi do koloru, nad którym nie mamy zadnej kontroli a rezultat takiego hennowania czasem jest niemożliwy, badz bardzo tr…

Jak rozrobić i nanieść na włosy hennę lub cassię by złapala?

Przepis nadaje się do samej cassi, samej henny i cassi z henna (mozna je przygotowywać razem). Oraz do hennowania dwuetapowego (etap henny).


Przepis 1) Przed nalozeniem henny myjemy kudelkiszamponem z sls, mls, sles: LISTA TUTAJ, jeśli na codzien używamy poduktow z filmformerami. Jeśli nie używamy... ;-) tez warto umyć. Po myciu badz procedurze w punkcie następnym nie używamy na kudelkach zadnych produktów. Jedynie glutek lniany zdaje się nie miec wpływu na lapanie barwników.
2) Jeśli w kranie mamy twarda wodę, henna moze nie zlapac, szczególnie zdrowych odrostów, jakie mamy na glowie. Warto wtedy zdjac z wloskow nabudowane minerały z wody.
Przepis: - pol lyzeczki kwasku cytrynowego + tabletka witaminy C (vit C opcjonalnie) zmieszana z 3 lychami prostej odzywki/maski bez protein i filmformerow; to na wloski (nie na skalp!) na 20 min; splukac woda

Inne przepisy na zdjęcie minerałów z włosków znajdziemy TU
3) 24 godziny przed hennowaniem rozrabiamy henne, cassie badz henne z cassia (…

Wypróbowane henny dostępne w Polsce i wrażenia z ich używania.

Czy henna alergizuje? Alergia na hennę, indygo, cassie, katam.
Alergia na sama, czysta henna praktycznie nie występuje. Jako taka, henna jest jedna z najmniej alergizujących substancji świata. Po przeszperaniu internetu znajdziecie jedynie kilka udokumentowanych przypadkow reakcji alergicznej na henne. Jedyne, co czasem się zdarza, to w okresie pylenia roślin, osoby z nadwrażliwością na pyłki mogą dostać delikatnego podrażnienia albo bólu głowy przy hennowaniu. Połknięcie antyhistaminy powoduje znikniecie objawów. Jest to reakcja zwana "cross reactivity".  Wrażliwość na indygo jest częstsze, ale tak jak na henne, nie jest groźne i można je łatwo kontrolować antyhystaminami. Osoby, które wiedza, ze alergizują je pyłki i pleśnie, podczas pierwszego hennowania zawsze powinny mieć w pogotowiu wyprobowane tabletki antyhistaminowe (loratadyna, cetyryzyna, hydroksyzyna itd.), antyalergiczne krople do oczu (np. azelastine)  oraz kremy antyalergiczne (np. hydrokortyzon).

Jedynymi os…

Henna w pigułce. Przeczytaj, zanim zadasz pytanie. Proszę.

Kochani! Czytamy to, zanim zadamy pytanie.
Co to jest henna? Pod potoczną nazwą “henna” funkcjonują najczęściej zioła:
1) Cassia (cassia obovata), senna, senes: nazywana BŁĘDNIE "bezbarwną henną"; którą nie jest bezbarwna tylko blond/złota(!); nie ma żadnego potencjału na zielone włosy, nie rozjaśnia włosów i jej barwnik jest widoczny tylko na bardzo jasnych włosach- na grupie nazywamy ją cassia; zamiennikiem cassi może być senes bądź senna, mają te same właściwości.
2) Henna (lawsonia intermis): rzeczywista henna, niektóre henny mają naturalnie barwnik pomarańczowy, który po kilku użyciach zbuduje się do brązu, inne henny mają naturalnie kolor czerwony, który po kilku użyciach nabuduje się do burgundu; żadna henna nie ma potencjału na zielone włosy, cokolwiek byście z nią robili, henna nie rozjaśnia włosów - na grupie nazywamy ją henna
3) Indygo (indigo, indygowiec barwierski): barwnik ziołowy czarny/niebieski; to on ma potencjał na zielone włosy, też nie rozjaśnia włosów- na gr…

Odświeżanie koloru henny. Oczyszczanie przed hennowaniem. Chelatowanie włosów.

Chelatowanie włosów, to nic innego, jak zdejmowanie z nich nabudowanych składników mineralnych, jakie znajdują się w wodzie z kranu (szczególnie twardej). Jeśli hennujemy włoski, warto szczególną uwagę przyłożyć do regularnego oczyszczania włosków nie tylko ze składników kosmetycznych (do tego wystarczy zwykły SLS) ale także z minerałów. Oprócz tego, ze minerały sprawiają ze włoski matowieją, robią się szorstkie i suche, hennowane włoski tracą kolor, ciemnieją i szarzeją.




Chelatowanie naprawdę warto zrobić przed hennowaniem. Henna dużo lepiej złapie. Ponadto, warto robić na przykład raz w miesiącu, jeśli już udało nam się zahennować włoski. Jednak trzeba obserwować swoje włoski, chelatowanie, tak jak szorowanie SLSem włosów, do delikatnych nie należy, wiec jeśli na głowie mamy bardzo zniszczone, obklejone silikonami kudełki, efekt po oczyszczaniu może być nie najmilszy dla oczu. Zobaczymy po prostu, co tak naprawdę na głowie mamy. Znalazłam dla was kilka sposobów, jak to zrobić. 1) …

Cassia, senna, senes. FAQ.

Na zdjeciu po lewej pasta z senesu, po prawej z henny. 





1). Co to jest cassia, senes czy senna?
Cassia to roślina pod łacińska nazwa Cassia Obovata. Senna to Senna Alekstandrina. Senes, czyli Strączyniec, istnieje pod łacińska nazwa w zależności od gatunku, Cassia Acutifolia, Cassia Oborata bądź Cassia Marylandica. Na pewno znalazłoby się jeszcze kilka innych gatunków tego zioła.
Wszystkie te rośliny nadają się do barwienia i odżywiania włosów. I wszystkie maja podobne wymagania w przygotowaniu i dają podobne efekty.



2). Jaki daje efekt kolorystyczny na włosach?
Złoty. Słomkowy blond. 

3). Jak ten kolor wygląda na różnych kolorach włosów?
Na siwym- jasny, złoty blond Na platynowym- jasny, złoty blond Na złotym blondzie- minimalne przyciemnienie, bez zmiany koloru Na ciemnym blondzie- złote, mieniące się w świetle, słoneczne refleksy