Przejdź do głównej zawartości

Zanim zabierzemy się za hennowanie... trzeba to zaplanować.

Zanim zabierzemy sie za hennowanie... trzeba to zaplanowac.




Z racji tego, ze sama popelnilam te bledy, chcialabym was przed czyms przestrzec. Henna nie rozjasnia wlosow, henna przyciemnia, szczegolnie po kilkakrotnej aplikacji. Dlatego zanim zaczniemy hennowac, warto dobrze to zaplanowac. Zastanowic sie, jaki kolor chcemy miec na glowie juz na stale i zrobic to z glowa (a nie jak ja...). Ten prawdziwy kolor, juz staly bedzie widoczny na naszej glowie dopiero po kilkakrotnej aplikacji.

Przy hennowaniu, cassiowaniu i hendigowaniu wloskow dobrze jest zaczac mieszanki o 1 do 2 tonow jasniejszej, niz zamierzona. Tak jest po prostu bezpieczniej, gdyby cos poszlo nie koniecznie zgodne z planem.

Swietnym pomyslem sa tez testy. Testy naprawde latwo zrobic na wloskach, ktore nam wypadly. Na jeden test wystarczy kilka wloskow. Przygotowujemy kilka wersji pasty ziolowej w malutkich porcjach i nakladamy na wypadniete wloski. Zapisujemy proporcje i czas trzymania. Wloski pokryte pasta zawijamy w folie i kladziemy na kaloryferze albo innym cieplym miejscu. Eksperymentujemy tak tez z czasem trzymania oraz czasem utleniania sie koloru juz po splukaniu. Po wyplukaniu ziolek z testowych wloskow suszymy je i kladziemy na bialym tle i porownujemy. Potem czekamy do 48 godzin zeby zaobserwowac, jak kolor sie utlenia.

Przykładowe plany farbowania włosków ziołami


1) Chcemy blond: uzywamy tylko cassi. Uzywamy zakwaszajacych dodatkow by uzyskac odcien jaki nam sie podoba. Henna nakladana na blond, nawet w niewielkim dodatku, sprawi ze z czasem wloski przejda w rejony rude.


2) Chcemy truskawkowy blond: uzywamy cassi z odrobna henny, ale nie uzywamy antyoksydantow. Zakwaszamy sokami bez nich. Uwazamy, zeby koloru nie nabudowac, robimy tylko odrosty.



3) Chcemy miedz, ale nie lubimy czerwieni: hennujemy tylko cassia z ruda henna (wiecej cassi niz henny). Zaczynami od cassi z odrobina henny by potem stopniowo zwiekszac ilosc henny w stosunku do cassi. Uzywamy zakwaszaczy z antyoksydantami, wtedy na pewno kolor nie utleni sie z czasem do czerwieni lub razu. Trzymamy sie z daleka od amli. 



4) Chcemy czerwone, ale nie lubimy pomaranczow i miedzi: uzywamy czerwonej henny, moze z malym dodatkiem cassi jesli chcemy kolor jasniejszy, a zawsze warto zaczac od jasniejszych, bo niekoniecznie moze sie nam spodobac niekontrolowany burgund (niektore henny maja duza zawartosc barwnika, np indyjska). Nie uzywamy sokow z antyoksydantami ani amli do przygotowania pasty, henna po utlenieniu zwykle produkuje czerwienie. Uzywamy tych, ktore ich nie maja.


5) Chcemy burgund: uzywamy czystej, naturalnie czerwonej henny na soczkach bez antyoksydantow.

6) Chcemy kasztan: Najbezpieczniej zaczac od cassi z henna a dopiero potem stopniowo dodawac do mieszanek indygo. Badz tez nakladamy warstwy czystej, rudej naturalnie henny, zakwaszanej na przyklad sokiem z jablka, az do uzyskania wymarzonego koloru.

7) Chcemy jasny cieply braz: nabudowujemy ruda henne warstwami, kilkakrotna aplikacja, zakwaszamy amla, jablkiem, aronia albo octem. Dodajemy przyciemniajace dodatki: olejek kajeputowy, wywar z obierkow ziemniakow, gozdziki, cynamon. Im jasniejsze wlosy, tym trzebabedzie wiecej warstw. 

8) Chcemy chlodny braz: amla i aronia to nasz wielki sprzymierzeniec. :-) Zaczynamy od brazow jasniejszych (hendigo), potem przechodzimy do ciemniejszych, jesli taki jest nasz cel.


9) Chcemy cieply ciemny braz: mieszamy henne z indygo. Nie uzywamy amli.Wybieramy henne naturalnie czerwona, jesli chcemy kolory czekoladowe, jesli bardziej kasztanowe, wybieramy henne ruda.



10) Chcemy czarny: tu nie ma zadnej wielkiej filozofii planowania. Robimy indygowanie od razu, badz farbowanie dwuetapowe, najpierw henna z kwasiakiem bez antyoxydantow, potem indygo.



Wiec zaplanowalysmy sobie, po kilkukrotnej aplikacji mamy na glowie to, o czym marzylysmy. Co teraz? Teraz farbujemy tylko odrosty! Na dlugosc, dla podkrecenia koloru, mozemy aplikowac glossy. Dopiero po naprawde poteznym wyplukaniu z calosci wloskow mozemy zaczac zabawe od nowa.



Jak wyplukac “blad” braku planowania z wlosow? Miod i maseczki z cytryny powinny pomoc. Rumianek. Intensywne olejowanie olejami wnikającymi tez moze pomoc. Slonce pomoze. Czas tez pomoze. No chyba ze dopadla nas desperacja, to rozjasniamy chemicznie. Henne i kasje mozna rozjasniac. Indygo nie.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Henna-Miksologia, prawdopodobnie najmocniejsza henna na polskim rynku ;-)

W czasach skromnych początków mojej przygody z blogiem i grupą Henna na włosy - Miksologia, Wszechświat podsunął mi pod sam nos coś niezwykłego - indyjską hennę z regionu Indii Południowych. Było to niedługo po tym, gdy zakończyłam mój toksyczny romans z Eldami i Venitami w tubkach oraz przelotnej miłostce z mieszanką Khadi z amlą, okraszonej sześcioma cytrynami. To wtedy tak naprawdę zakochałam się w hennie i wiem na pewno, że jest to miłość na całe życie. Czysta jak łza i mocna jak Śliwowica Paschalna - to był strzał w dziesiątkę.
Tak naprawdę dobrze ją już znacie. Wyczarowałam z niej całą paletę odcieni, które świetnie wam służą. Efekty widzieliście na Mikso i na blogu a kilka osób miało już okazję przetestować ją na własnych włosach. Tę hennę widzieliście TUTAJ z indygo (zbiór z 2016) a TUTAJ z żółtymi dodatkami (2017).
Teraz, przy współpracy z firmą AyurvedaRedefined, którą od lat darzę zaufaniem, wprowadzam na polski rynek tę najlepiej mi znaną hennę, tak byście i wy mieli w…

Dodatki do henny, cassi i hendigo. Kontrola koloru.

Każdy kwaśny dodatek lekko zmienia efekt końcowy farbowania i za ich pomocą można kontrolować tonację kolorystyczną włosów, jakie będziemy miały na głowach, po koloryzacji henną czy kasją. Wybór kwaśnego dodatku ma tez wpływ na rezultat ostateczny farbowania za pomoca hendigo, badz farbowania cassia z katamem. 
Zakwaszanie cassi oraz henny sprawia tez, ze rezultat farbowania jest trwalszy, ponieważ ten proces zmienia krztalt cząsteczek barwnika. Jeśli jesteście zainteresowani, jak chemicznie ten proces przebiega, warto poczytać TUTAJ. Zakwaszanie ziol farbujących zostało doglebnie przebadane metodami naukowymi w laboratorium i nie jest jakimś mitem, czy hennowym zabobonem


Kwaśny dodatek zmienia też strukturę cząseczki barwnika na bardziej nieregularną. Taka cząsteczka z łatwością przyczepia się do keratyny i ma dużą trwałość. 
Nieumiejętne zakwaszanie henny prowadzi do koloru, nad którym nie mamy zadnej kontroli a rezultat takiego hennowania czasem jest niemożliwy, badz bardzo tr…

Jak rozrobić i nanieść na włosy hennę lub cassię by złapala?

Podstawowy przepis nadaje się do samej cassi, senny bądź senesu, samej henny oraz cassi z henna (można je przygotowywać razem, można tez osobno). Posiłkując się tym przepisem należy także przygotować hennę do pierwszego etapu hennowania dwuetapowego (etap henny) bądź pod hendigo.

💣  BETTER SAFE THAT SORRY: Jeśli jesteśmy alergikiem, bądź kiedyś biliśmy, przed nałożeniem ziół na głowę robimy próby alergiczne każdym ze składników naszej mieszanki osobno. I nawet, jeśli na testach nie nic nie wyszło, zanim nałożymy na głowę pastę sprawdzamy, czy w domu mamy tabletki antyhistaminowe, tak w razie czego. Zioła rzadko uczulają i reakcje na nie nie są niebezpieczne. Częściej uczulają kwaśne dodatki.


Przepis 1) Przed nalozeniem ziol farbujących oczyszczamy kudelki mocnym szamponem z sls, mls, sles: LISTA TUTAJ.

Szampon oczyszczający może zawierać proteiny oraz oleje. W szamponach jest tych substancji tak niewiele, ze  nie będą przeszkadzać.Jeśli jesteśmy całkowicie pewni, ze nie używamy żadnyc…

Odświeżanie koloru henny. Oczyszczanie przed hennowaniem. Chelatowanie włosów.

Chelatowanie włosów, to nic innego, jak zdejmowanie z nich nabudowanych składników mineralnych, jakie znajdują się w wodzie z kranu (szczególnie twardej). Jeśli hennujemy włosy, warto szczególną uwagę przyłożyć do regularnego oczyszczania włosków nie tylko ze składników kosmetycznych (do tego wystarczy zwykły SLS) ale także z minerałów. Oprócz tego, ze minerały sprawiają ze włosy matowieją, robią się szorstkie i suche, hennowane włosy tracą kolor, ciemnieją i szarzeją.

Jak poznac, czy mamy w domu twarda wodę? Szukamy kamienia w czajniku do gotowania wody, na kranach oraz w toalecie. Jeśli w domu mamy problem z kamieniem i musimy go regularnie usuwać, mamy w domy twardą wodę. Takiej wody nie używamy do rozrabiania ziół ani po przegotowaniu, ani jako podstawę pod glutka lnianego. Twarda woda może całkowicie zablokować szczególnie katam i indygo. Cassia rozrobiona na twardej wodzie może dać zielony rezultat. Dobra, mocna henna pewnie przeżyje wszystko... ale może wyjść buro.

Wiec... uży…

Henna w pigułce. Przeczytaj, zanim zadasz pytanie. Proszę.

Kochani! Czytamy to, zanim zadamy pytanie.


Co to jest henna? Pod potoczną nazwą “henna” funkcjonują najczęściej zioła:
1) Cassia (cassia obovata), senna, senes: nazywana BŁĘDNIE "bezbarwną henną"; którą nie jest bezbarwna tylko blond/złota(!); nie ma żadnego potencjału na zielone włosy, nie rozjaśnia włosów i jej barwnik jest widoczny tylko na bardzo jasnych włosach- na grupie nazywamy ją cassia; zamiennikiem cassi może być senes bądź senna, mają te same właściwości ale barwia mocniej i bardziej zolto.
2) Henna (lawsonia intermis): rzeczywista henna, niektóre henny mają naturalnie barwnik pomarańczowy, który po kilku użyciach zbuduje się do brązu, inne henny mają naturalnie kolor czerwony, który po kilku użyciach nabuduje się do burgundu; żadna henna nie ma potencjału na zielone włosy, cokolwiek byście z nią robili, henna nie rozjaśnia włosów - na grupie nazywamy ją henna
3) Indygo (indigo, indygowiec barwierski): barwnik ziołowy czarny/niebieski; to on ma potencjał na zielone wł…

Lista szamponów do oczyszczania włosów przed hennowaniem

Filmformery
Znajdują się w kosmetykach do włosów. Najwięcej ich będzie w serach do zabezpieczania końcówek, mgiełkach zabezpieczających przed niszczącym działaniem ciepła (np. prostownica, suszarka), maskach tak zwanych "fryzjerskich" oraz w nawet w tych bardziej naturalnych. Oraz we fryzjerskich, oraz drogeryjnych szamponach. W kosmetykach do układania włosów znajdziecie też polimery. Filmformery, o których pisze, są substancjami syntetycznymi, niezmywalnymi sama woda. Naturalne oleje, humektanty i proteiny w niczym hennie nie będą przeszkadzać i nie trzeba ich jakoś specjalnie zmywać bardziej, niż zwykle zmywacie olej z naolejowanych włosów.
Do zdjęcia tych substancji potrzebujemy silniejszych detergentów. Szampon do oczyszczania tez siłą rzeczy nie może zawierać samych filmformerow w składzie. To chyba jasne. Nie zmyjemy ilmformerow za pomoca filmformerow. ;-)
SILIKONY: Maja końcówki -cone, -conol, -xane, -xanol. Najpopularniejsze to Dimethicone i DimethinconolQUATY…