Przejdź do głównej zawartości

Henna w pigułce. Przeczytaj, zanim zadasz pytanie. Proszę.




Kochani! Czytamy to, zanim zadamy pytanie.




Co to jest henna?

Pod potoczną nazwą “henna” funkcjonują najczęściej zioła:

1) Cassia (cassia obovata), senna, senes: nazywana BŁĘDNIE "bezbarwną henną"; którą nie jest bezbarwna tylko blond/złota(!); nie ma żadnego potencjału na zielone włosy, nie rozjaśnia włosów i jej barwnik jest widoczny tylko na bardzo jasnych włosach- na grupie nazywamy ją cassia; zamiennikiem cassi może być senes bądź senna, mają te same właściwości ale barwia mocniej i bardziej zolto.

2) Henna (lawsonia intermis): rzeczywista henna, niektóre henny mają naturalnie barwnik pomarańczowy, który po kilku użyciach zbuduje się do brązu, inne henny mają naturalnie kolor czerwony, który po kilku użyciach nabuduje się do burgundu; żadna henna nie ma potencjału na zielone włosy, cokolwiek byście z nią robili, henna nie rozjaśnia włosów - na grupie nazywamy ją henna

3) Indygo (indigo, indygowiec barwierski): barwnik ziołowy czarny/niebieski; to on ma potencjał na zielone włosy, też nie rozjaśnia włosów- na grupie nazywamy go indygo

4) Katam (buxus dioica): barwnik ziolowy fioletowy, tez nie rozjania wlosow, ma potencjal na zielen, ale jest duzo bezpieczniejszy do rozjasniania, niz indygo, katam sluzy glownie do budowania slowianskich mysich blondow i brazow. O mysich blondach TUTAJ.



Pod nazwa “henna” w języku potocznym funkcjonują też mieszanki trzech powyższych ziół, na przykład mieszanki blond, brązowe, czarne- te nazywamy na grupie gotowymi mieszankami. Włosów traktowanych tymi mieszankami nie rozjaśniamy chemicznie i jesteśmy niezmiernie ostrożni z nakładaniem na nie chemicznych farb, bo włosy mogą wyjść zielone. Nie nakładamy ich też na włosy farbowane na jasne kolory bądź rozjaśniane, bo jest duze prawdopodobienstwo na glona, jeśli nie zahennujemy włosów dwoma etapami.  



BEZBARWNA henna NIE ISTNIEJE! Pod ta nazwa zwykle można kupić cassie. Jesli zastanawiasz sie nad kupnem cassi, najpierw przeczytaj TO.

BRĄZOWA henna NIE ISTNIEJE! Henny brązowe to mieszanki henny i indygo. Jesli myslisz o kupnie takiej mieszanki, najpierw przeczytaj TO

Henna CIEMNY BLOND NIE ISTNIEJE! Henny ciemny blond i blond to zwykle mieszanki cassi, henny i indygo. Te mieszanki rzadza sie tymi samymi prawami, co mieszanki brazowe.

CZARNA henna też nie NIE ISTNIEJE! Czarne henny instant to mieszanki PPD z henna bądź indygo (na przyklad Supreme, Mumtaz, Banjaras, Basma Eld). Istnieją też bezpieczne mieszanki czarne, które zawierają henna i indygo, bez chemicznych dodatków (np. Khadi, Swati, Sattva, Light Mountain, Erbe di Janas, Phitofilos, Orientana). Bezpieczne mieszanki czarne rzadza sie tymi samymi prawami, co mieszanki brazowe. 

NIE ISTNIEJĄ rodzaje henny. NIE ISTNIEJĄ henny roznych kolorów. Henna jest jedna, barwi na rudo. 



Nie nazywamy wszystkich powyższych ziół i mieszanek henna! Na takie pytanie nie da rady odpowiedzieć! Podajemy dokładne nazwy ziół, jakie znajdują się w specyfiku, który chcemy użyć.  Grypowicze doświadczyli juz ciezkich znojów prób porozumienia się z osoba, która wszystkie powyższe ziola nazywa henna. Sa meczace i niebezpieczne dla poczatkujaych (będzie glon!) i bardzo cie proszę, bys nam tego oszczedzil. Zeby sie porozumiewać, MUSIMY mowic tym samym językiem.




Skad bede wiedziała jakie zioło jest w pudelku, skoro na prawie każdym napisano "henna"?




Przeczytaj skład. Nie kupuj niczego, co w składzie zawiera inne substancje, niz lacinskie nazwy ziol. Nie kupuj niczego, co w składzie zawiera nazwę "indigo" badz "indygo", jeśli nie chcesz uzywac indygo.
Nie kupuj niczego, co znajdziesz TUTAJ na czarnej liscie. Za to kupuj w najlepsze to, co znajdziesz na TEJ liscie. 
Nie kupuj produktow, ktore sa pakowane poza granicami unii europejskiej. Tam nie ma nakazu pisania na opakowaniu pelnego skladu. Kupujesz kota w worku. Mowa tu o Eld, Fitokosmetik, Delia, Mumtaz, Banjaras.. oraz wielu innych. Znajdziesz je na czarnej liscie.

Sprzedawcy czasami myla ziola (znana jest z tego na przyklad firma Lass). Naucz sie sama je odrozniac, bo pomylenie ziol moze dac potezna kolorystyczna wtope. Jak to zrobic TUTAJ.

Czy będę miała zielone włosy?
Jeśli nie użyjesz indygo (patrz: skład produktu) to nie ma takiej możliwości! Z cassi i henny nie będzie zielonych włosów! NIGDY! Cokolwiek z nimi zrobisz. Na zielono świeca się minerały z twardej wody, przy użyciu cassi. Gdy używamy cassi, trzeba chelatować. O chelatowaniu TUTAJ.

Zielone włosy mogą wyjść, jeśli zafarbujesz mocno rozjaśnione włosy czystym indygo bądź mieszanką henny z indygo bądź chemicznych barwników z indygo. Zielone włosy wyjdą też, gdy będziesz próbowała indygo rozjaśniać chemicznie bądź nakładać na nie jaśniejsze chemiczne farby. Moga tez wyjsc zielone wlosy, jesli na blond, szczególnie rozjaśniony, albo na włosy w bardzo złym stanie, wielokrotnie farbowane na jasne kolory nalozysz gotowa mieszanke z indygo, mieszanke indygo z chemicznymi barwnikami bądź samo indygo.

Zielen moze sie tez pojawic jesli zatrzymasz utlenianie sie na wlosach katamu. 



Chcę rozjaśnić włosy henna.
Nie da rady! Henna nie rozjaśnia! Cassia nie rozjaśnia i indygo nie rozjaśnia. Za pomocą tych ziół można tylko przyciemnić włosy albo podbić naturalny kolor. Cassia nakładana na ciemne włosy będzie niewidoczna. Henna na ciemnych włosach da tylko rude bądź czerwone refleksy.


Używam henny do brwi, mam z henna doświadczenie.
Nie używasz. Jest wielce prawdopodobne, że to, czego używasz, nic wspólnego z henna nie ma, a tylko tak sie nazywa. Błędnie. “Henny” do brwi to zwyczajne farby chemiczne. Ziolami mozna farbowac brwi, ale wymaga to duzo wiecej zachodu.


Czy będę miał/miała przesusz?
Nie, o ile już go nie masz. Na pewno jednak podczas procesu hennowania będziesz się musiała zmierzyć z tym, w jakim faktycznym stanie są twoje włosy, bo zobaczysz je czyste, nie obklejone silikonami i innymi filmformerami. To już niewiele ma wspólnego z procesem hennowania, a dużo z codzienna pielęgnacją.

Zioła farbujące włosy nie wysuszają. Niestety maja taka renomę, bo ciężko je dopłukać. Więc zanim stwierdzisz, że masz pohennowy przesusz, proszę odczekaj 48h po hennowaniu, żeby kolor się utrwalił, a potem umyj włosy delikatnie i nałóż swoje ulubione maski. I wtedy zastanów się, czy to na pewno był przesusz, czy po prostu niedopłukane resztki ziół we włosach.

Wysuszać mogą dodatki do ziół, szczególnie te kwaśne (cytryna, amla, ocet). Wysuszają też mocne szampony, których używa się do oczyszczania włosów przed henna. Dodatki można dobrać tak, by były bardzo delikatne i specjalnie pod potrzeby twoich włosów i w odpowiedniej proporcji, tak jak metody oczyszczania. Nawet jeśli coś pójdzie źle i coś źle odmierzysz albo za mocno oczyścisz włoski przed hennowaniem za pomocą detergentów czy chelatujących substancji, przesusz nie jest groźny i nawet ciężko mi go porównać do permanentnego armageddonu, jaki na włosach robi chemiczna farba. Przesuszone włosy, po źle przeprowadzonym hennowaniu to problem na dzień, dwa. Wystarczy kilka dobrze sprawdzających się humektantów i emolientów. Farby chemiczne przesuszają i niszczą pasma na stałe.  


Hennowanych włosów nie wolno chemicznie farbować!
Wielki hennowy mit! Włosy cassiowane czy hennowane można rozjaśniać i farbować chemicznie, o ile używamy czystych ziół.

Zioła brudne i z domieszkami chemicznymi niebezpiecznie jest chemicznie farbować, bo połączenie rozjaśniacza z chemicznymi dodatkami z “henny” może spalić włosy. Takie niebezpieczne mieszanki znajdziecie TUTAJ.

Włosów indygowanych czystym indygo bądź hennowanych z gotowej mieszanki z dodatkiem indygo nie można chemicznie rozjaśniać i chemicznie farbować na jaśniejsze kolory, bo wyjdą zielone i w plamy. Katam rozjasnia sie latwiej, ale przy rozjasnianiu do platyny, przechodzi tez przez etap fioletowy. Ale dla włosów jest to szkodliwe tylko o tyle, na ile szkodliwa jest chemiczna farba.

Jednak przechodzac na ziolowe farbowanie, trzeba sobie z czegos zdac sprawe. Ziola poprawiaja strukture wlosow, wygladzaja je i zmniejszaja porowatosc. Maja tez te unikalna wlasciwosc, ze farbuja na stale i lacza sie z keratyna. Te efekty, razem z rezygnacja z farb chemicznych w konsekwencji doprowadzaja do tego, ze wlosy sa zbyt zdrowe, by szybko sie chemicznie rozjasniac.  Wiec wedlug nas, decyzja o przejsciu na farbowanie ziolowe, powinna byc zawsze dobrze przemyslana. Szczegolnie, jesli lubimy sie z bardzo jasnymi odcieniami blondow, oraz z blondem platynowym. Powiedzmy to sobie szczerze, prawdopodobnie nie ma opcji, by po kilku warstwach mocnej czystej henny, chemicznie rozjasnic wlosy do platyny, bez utraty polowy dlugosci w procesie rozjasniania.


Jak rozrobić hennę? 

Wsypujesz proszek do cieczy i mieszasz. Tak jak TUTAJ.


Dodam odżywki, bo wszyscy tak robią!
Nie dodawaj! To jest pewnie twoje pierwsze hennowanie. Mogą wyjść plamy, szczególnie jeśli radykalnie zmieniasz kolor włosów. Odżywki blokują działanie henny, w ten sposób spuszczasz drogocenny barwnik w odpływie wanny i wyrzucasz pieniądze w błoto. Oraz nie masz prawie zadnej kontroli nad kolorem, jaki ci wyjdzie. 

Henna z odżywka to gloss i tak go na grupie nazywamy. Więcej o glossach TUTAJ.


Spłukałam hennę i mam przesusz!
Nie masz przesuszu o ile nie przesadziłaś z zakwaszaniem. Niedopłukałaś. Połóż się w wannie wody z głową i dobrze rozmocz czuprynę. Przepłucz jeszcze raz pod prysznicem. Zrób płukankę z glutka lnianego.


Nie wiem jak mam to błoto na włosy nałożyć…
Mój sposób TUTAJ. Inny ciekawy TUTAJ. Oglądaj. To nie jest trudne ale wymaga nabrania wprawy.



Spłukałam hennę i kolor włosów się nie zmienił.
Zaczekaj, kolor henny wychodzi czasem dopiero po 48h. Więcej o tym TUTAJ.





Jak to jest z ta trwałością?
Czasem jest tak, że włosy złapią kolor trwale już za pierwszym razem. Szczególnie często tak jest z odcieniami rudości i czerwieni. Ale w większości wypadków by uzyskać zupełnie trwały kolor trzeba jakieś 5 hennowań. Czasem więcej, jeśli hennujemy hendigo albo samym indygo. Henna to barwnik trwały, ale czasem trzeba nad nim popracować.

Pisząc “trwały” kolor mam na myśli kolor, który już prawdopodobnie nigdy się nie spłucze. Albo po wielu latach. Nie mam na myśli trwałości, jaką znacie z farbowania chemicznego, gdzie farbować trzeba regularnie i całe włosy, także na długości. Jak już uda wam się wyczarować ziołami trwały kolor, wystarczy robić tylko odrosty.

Utrwalanie ziolowych brazow, mysich blondow i czerni bywa dosc dlugim procesem. Nawet odpowiednio przygotowane hendigo czy indygo moze utrwalac sie przez kilka nastepnych hennowan. Ponizej wyniki ankiety o tym, ile razy uzytkowniczki indygo musialy je na wlosy nalozyc, by uzyskac kolor nie do zmycia. 





Hennę nalezy gotować na gazie, piec w piekarniku, smazyc na patelni albo podpiekać na kijku na ognisku!


Nie. Wysokie temperatury zabijają barwniki. Henna lubi temperaturę 50 stopni, indygo niższa.


Dodam do cassi czy henny sok z 6 cytryn/4 cytryn/100 cytryn!

Nie dodawaj! Zafundujesz sobie przesusz stulecia. Połowa średniej cytryny wystarcza do zakwaszenia 50 gram ziół. 6 cytrynami można zakwasić z powodzeniem pewnie i z 500 gram ziół. Może nawet duzo, duzo wiecej! 500 gram ziół wystarczy, by zahennowac małego konia.
Cytryna jest przereklamowana i daje nieprzewidywalne kolory. 

Jak mocno henna zmienia kolor pod wplywem kwasnych dodatkow mozesz obejzec TUTAJ

Wybierz sobie inny kwaśny dodatek z TEJ listy. Nie zakwaszenie henny zaowocuje bardzo ciemnym kolorem oraz prawdopodobnie mala trwaloscia.






Chce nałożyć bezbarwna cassie w celu odżywienia, ale bez zmiany koloru!

Cassia nie jest bezbarwna. Bezbarwna “henna” nie istnieje. Jeśli masz jasne włosy, nie da rady. Nie mozna farbować bez koloru, to jest absurd. To barwnik pogrubia wlosy, bez barwienia nici z pogrubienia. Poczytaj TUTAJ.  

Istnieją inne bezbarwne, pielegnacyjne ziola kondycjonujące włosy, ktore nie farbują wlosow, np. neem, tulsi, bhringraj. O tym TUTAJ.





Mam mocno rozjaśnione włosy a teraz chce zrobić ciemny, zimny brąz!

Jesteś na 100 % pewna, ze chcesz takiego koloru na zawsze? Bo henna z dodatkiem indygo taki kolor owszem, mozna zrobic TUTAJ ale to jest kolor na ZAWSZE! Nie da rady go rozjaśnić chemicznie. Już NIGDY nie będziesz blondynka. Az cale włosy odrosną. Przemyśl to.

Taki kolor można też zrobić za pomocą henny i katamu TUTAJ ale nawet wtedy moze byc ciezko juz kiedykolwiek zejść do jasnego blondu. Do jaśniejszych, ciepłych brązów juz da się zejsc. Do rudości i czerwieni też. Ale nie do blondu, no chyba że nie przeszkadza ci w procesie wielokrotnego rozjaśniania stracić 3/4 włosów.

Zioła, uzywane systematycznie, dramatycznie poprawiają jakosc wlosow, sprawiając, ze staja się wyjątkowo oporne na rozjaśnianie. 




Jak często mogę hennować? Cassiowac, indagować?
Ile chcesz. ;-) To nie farby chemiczne. Możesz choćby codziennie. Tylko uwaga na kwaśne dodatki, które potrafią suszyć.




Przeczytam instrukcje i zrobię tak, jak tam pisze!



Nie polecam. Instrukcje potrafią byc drukowane hurtowo, ta sama dla henny, jak i dla cassi i indygo. W instrukcjach mozna tez przeczytać straszne bzdury. Wiec lepiej kieruj się własnym zdrowym rozsądkiem. Co mozna przeczytać w instrukcjach?


-zalej hennę wrzątkiem (i sparz większa czesc proszku: kasa wywalona w błoto)
-zalej hennę winem (i wysusz włosy alkoholem na wiór...)
-zalej hennę wrzącym winem (bez komentarza...)
-zakwas i odstaw indygo (i po odstawieniu możesz je wywalić, bo juz nie barwi...)
-wlej do henny pol szklanki octu (i cierp przez kilka godzin z tym ohydnym zapachem, zeby po hennowaniu cieszyć się przesuszem stulecia)
- zalej hennę kawa (i ciesz się bólem glowy, gdy kofeina wychlania się przez skore...)
- trzymaj hennę na wlosach 10-15 minut (zeby trzymac tak krotko nie ma sensu ich wcale nakladac...) - wbij do henny dwa jajka, dolej Śmietany, mleka i innych produktów z proteinami (i pohennuj proteiny jaja, mleka czy Śmietany zamiast wlosow)


Czy mogę mieszać zioła dwóch różnych firm?
Jasne. To ciągle te same zioła, cokolwiek producent na nich nakleił. I jakakolwiek filozofie do nich dorobił. Czytamy skład!




Czy powinnam zjeść cassie, henne, indygo, katam? Czy wtedy lepiej zafarbuje mi włosy?

NIE! Cassia da ci sraczkę stulecia, reszta ziół farbujących przy jedzeniu moze byc toksyczna.





Komentarze

  1. Ostatnie pytanie mnie rozbilo xd
    Ale za to w koncu upewnilam sie ile doklasnie cytryn, zastanawialam sie nad zakwaszaniem hibiskusem jesli jest mozliwe ale tu znowu nie znam proporcji wiec zostanę z cytrynami i to juz w przyszlym tygodniu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proporcje wywarow i odwarow kwasnych to 5 lyzek na 50 gram.

      Usuń
  2. Odnośnie cyt: Istnieją inne bezbarwne zioła kondycjonujące włosy, które nie farbują włosów, np. neem, tulsi, bhringraj.
    Czy stosowałaś już coś takiego i czy masz może jakąś recepturę do polecenia do zastosowania na długości włosów. Głównie zależy mi na odżywieniu i pogrubieniu włosów na długości myślałam o hennie czy cassi, ale mam ombre blond i nie chce go tracić na ten moment, a planuję za pół roku farbowanie chemiczne. A chciałabym zastosować coś takiego. Czy efekt utrzymuje się długo jak np po hennie czy nie bardzo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ziola kondycjonujace dzialaja bardziej jak odzywka, niz jak ziola wnikajace i farbujace. Jasne ze stosowalam i polecam. Masz o nich posta w dziale technika.

      Usuń
  3. Blond nie błąd...

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam dość długie i gęste włosy, dawno temu zrezygnowałam z farbowania chemicznymi farbami i włosy są w całości naturalne, kolor ciemny blond. Chciałabym zacząć hennować i zastanawiam się nad dwoma kolorami - czerwień i brąz. Jednak.. nigdy nie umiałam farbować samych odrostów, po prostu za dużo mam włosów i farbowanie i tak trwało wieki... więc jeśli wybrałabym jakąś hennę czerwoną i nakładała za każdym razem na całość włosów to odrosty by się bardzo różniły od całości? Np na długości po kilkukrotnym hennowaniu były bordowe a przy skalpie czerwone?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokladnie tak jak mowisz. Hennowanie to farbowanie trwale, wiec kolor bedzie sie budowal. Wiem jaki to bol z farbowaniem odrostow, ale dobra butelka z dziobkiem naprawde zalatwia sprawe. Machniesz odrost w 15 minut.

      Usuń
  5. Czyli jednak nie jest to rozwiązanie dla wszystkich. Czy henna pogrubia włosy? Nadbudowuje się i później nie da się jej już usunąć, tak? Tzn dopóki włosy nie urosną i ewentualnie ściąć hennowaną część włosów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Henna to nie rozwiazanie dla tych, ktorzy nie sa w stanie zaakceptowac faktu, ze wlosy po hennowaniu poprawiaja sie w strukturze tak mocno, ze z wysokoporowatych staja sie niskoporowate i bardzo zdrowe. Mocne rozjasnianie zdrowych wlosow jest bardzo trudne. Mozliwe, ale trudne i oczywiscie prowadzi do pogoszenia ich stanu. Co do tego, ze nie mozna jej usunac, to jest mit. Mozna. Tak jak mozna zejsc z kruczoczarnych wlosow na platynowy blond. Usunach chemicznie indygo jest bardzo trudno i w miedzyczasie dorobisz sie zielonych plam.

      Usuń
  6. Przymierzam się do hennowania już jakiś czas, dużo czytam, zbieram wiedzę. I nigdzie nie znalazłam jaką ilość henny rozrobić. Lepiej żeby mi została niż brakło na włosy.
    Mam wlosy długie, do pasa, bardzo gęste. Przy chemicznej koloryzacji zużywałam 4 farby. Proszę jeszcze o info po jakim czasie od koloryzacji chemicznej można położyć henne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Henne po farbowaniu chemicznym mozesz polozyc od razu., A co do ilosci na takie mega wlosy, to stawiam ze trzeba sie liczyc z 200 gramami.

      Usuń
  7. Dzięki za tyle przydatnych informacji. Uwielbiam Twojego bloga i dla mnie jesteś hennowym guru ;)
    Kiedyś już hennowałam włosy, ale nie byłam na to gotowa - walnęłam ją na rozjaśniane i odrosty, to wyglądało bardzo źle. Teraz moje naturalne włosy mi odrosły, stopniowo barwię je henną + cassią i dobieram odpowiedni odcień :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo sie ciesze, ze sie przydaje. ;-)

      Usuń
  8. Nie zgodzę się z tym, że henna nie przesusza włosów. To mit. Oczywiście, że przesusza, bo przecież zostaje w naszym włosie a sama jest sucha - czysta logika i raczej nie ma z czym tu dyskutować. Im włosy bardziej porowate, tym henny zostaje na nich więcej i tym bardziej są suche. Większość blogerów skupia się na tym, co robić te dwa dni po farbowaniu, kiedy to henna się utrwala a wg mnie jest to najmniejszy problem. Problem pojawia się, gdy farbowałyśmy już wielokrotnie długie, wysokoporowate włosy - wtedy możemy dorobić się niezłego siana na głowie, co nie wygląda ani ładnie, ani zdrowo.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kupiłam dzisiaj cassie sattva jasny blond, planowałam zakwasic ją amlą ale okazało się, że w składzie znajduje się już amla. Czy w takim razie nie dodawać już amli? Mam niefarbowane włosy, kręcone, w kolorze średniego blondu. Wolałabym nie ocieplac ich odcienia. Zależy mi głównie.na pogrubieniu oraz poprawie skrętu, czym najlepiej zakwasic cassie?

    OdpowiedzUsuń
  10. Kupiłam dzisiaj cassie sattva jasny blond, planowałam zakwasic ją amlą ale okazało się, że w składzie znajduje się już amla. Czy w takim razie nie dodawać już amli? Mam niefarbowane włosy, kręcone, w kolorze średniego blondu. Wolałabym nie ocieplac ich odcienia. Zależy mi głównie.na pogrubieniu oraz poprawie skrętu, czym najlepiej zakwasic cassie?

    OdpowiedzUsuń
  11. moje naturalne włosy są koloru brązowego ,obecnie mam rozjaśnione na jasny blond .Nie chciałabym przyciemniać włosów , wiec myślę ze powinnam nałożyć cassie ,czy jednak powinnam dodać jakieś dodatki , dodam że jestem nowa i nie za bardzo mam jeszcze pojecie

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Henna-Miksologia, prawdopodobnie najmocniejsza henna na polskim rynku ;-)

W czasach skromnych początków mojej przygody z blogiem i grupą Henna na włosy - Miksologia, Wszechświat podsunął mi pod sam nos coś niezwykłego - indyjską hennę z regionu Indii Południowych. Było to niedługo po tym, gdy zakończyłam mój toksyczny romans z Eldami i Venitami w tubkach oraz przelotnej miłostce z mieszanką Khadi z amlą, okraszonej sześcioma cytrynami. To wtedy tak naprawdę zakochałam się w hennie i wiem na pewno, że jest to miłość na całe życie. Czysta jak łza i mocna jak Śliwowica Paschalna - to był strzał w dziesiątkę.
Tak naprawdę dobrze ją już znacie. Wyczarowałam z niej całą paletę odcieni, które świetnie wam służą. Efekty widzieliście na Mikso i na blogu a kilka osób miało już okazję przetestować ją na własnych włosach. Tę hennę widzieliście TUTAJ z indygo (zbiór z 2016) a TUTAJ z żółtymi dodatkami (2017).
Teraz, przy współpracy z firmą AyurvedaRedefined, którą od lat darzę zaufaniem, wprowadzam na polski rynek tę najlepiej mi znaną hennę, tak byście i wy mieli w…

Dodatki do henny, cassi i hendigo. Kontrola koloru.

Każdy kwaśny dodatek lekko zmienia efekt końcowy farbowania i za ich pomocą można kontrolować tonację kolorystyczną włosów, jakie będziemy miały na głowach, po koloryzacji henną czy kasją. Wybór kwaśnego dodatku ma tez wpływ na rezultat ostateczny farbowania za pomoca hendigo, badz farbowania cassia z katamem. 
Zakwaszanie cassi oraz henny sprawia tez, ze rezultat farbowania jest trwalszy, ponieważ ten proces zmienia krztalt cząsteczek barwnika. Jeśli jesteście zainteresowani, jak chemicznie ten proces przebiega, warto poczytać TUTAJ. Zakwaszanie ziol farbujących zostało doglebnie przebadane metodami naukowymi w laboratorium i nie jest jakimś mitem, czy hennowym zabobonem


Kwaśny dodatek zmienia też strukturę cząseczki barwnika na bardziej nieregularną. Taka cząsteczka z łatwością przyczepia się do keratyny i ma dużą trwałość. 
Nieumiejętne zakwaszanie henny prowadzi do koloru, nad którym nie mamy zadnej kontroli a rezultat takiego hennowania czasem jest niemożliwy, badz bardzo tr…

Jak rozrobić i nanieść na włosy hennę lub cassię by złapala?

Podstawowy przepis nadaje się do samej cassi, senny bądź senesu, samej henny oraz cassi z henna (można je przygotowywać razem, można tez osobno). Posiłkując się tym przepisem należy także przygotować hennę do pierwszego etapu hennowania dwuetapowego (etap henny) bądź pod hendigo.

💣  BETTER SAFE THAT SORRY: Jeśli jesteśmy alergikiem, bądź kiedyś biliśmy, przed nałożeniem ziół na głowę robimy próby alergiczne każdym ze składników naszej mieszanki osobno. I nawet, jeśli na testach nie nic nie wyszło, zanim nałożymy na głowę pastę sprawdzamy, czy w domu mamy tabletki antyhistaminowe, tak w razie czego. Zioła rzadko uczulają i reakcje na nie nie są niebezpieczne. Częściej uczulają kwaśne dodatki.


Przepis 1) Przed nalozeniem ziol farbujących oczyszczamy kudelki mocnym szamponem z sls, mls, sles: LISTA TUTAJ.

Szampon oczyszczający może zawierać proteiny oraz oleje. W szamponach jest tych substancji tak niewiele, ze  nie będą przeszkadzać.Jeśli jesteśmy całkowicie pewni, ze nie używamy żadnyc…

Odświeżanie koloru henny. Oczyszczanie przed hennowaniem. Chelatowanie włosów.

Chelatowanie włosów, to nic innego, jak zdejmowanie z nich nabudowanych składników mineralnych, jakie znajdują się w wodzie z kranu (szczególnie twardej). Jeśli hennujemy włosy, warto szczególną uwagę przyłożyć do regularnego oczyszczania włosków nie tylko ze składników kosmetycznych (do tego wystarczy zwykły SLS) ale także z minerałów. Oprócz tego, ze minerały sprawiają ze włosy matowieją, robią się szorstkie i suche, hennowane włosy tracą kolor, ciemnieją i szarzeją.

Jak poznac, czy mamy w domu twarda wodę? Szukamy kamienia w czajniku do gotowania wody, na kranach oraz w toalecie. Jeśli w domu mamy problem z kamieniem i musimy go regularnie usuwać, mamy w domy twardą wodę. Takiej wody nie używamy do rozrabiania ziół ani po przegotowaniu, ani jako podstawę pod glutka lnianego. Twarda woda może całkowicie zablokować szczególnie katam i indygo. Cassia rozrobiona na twardej wodzie może dać zielony rezultat. Dobra, mocna henna pewnie przeżyje wszystko... ale może wyjść buro.

Wiec... uży…

Lista szamponów do oczyszczania włosów przed hennowaniem

Filmformery
Znajdują się w kosmetykach do włosów. Najwięcej ich będzie w serach do zabezpieczania końcówek, mgiełkach zabezpieczających przed niszczącym działaniem ciepła (np. prostownica, suszarka), maskach tak zwanych "fryzjerskich" oraz w nawet w tych bardziej naturalnych. Oraz we fryzjerskich, oraz drogeryjnych szamponach. W kosmetykach do układania włosów znajdziecie też polimery. Filmformery, o których pisze, są substancjami syntetycznymi, niezmywalnymi sama woda. Naturalne oleje, humektanty i proteiny w niczym hennie nie będą przeszkadzać i nie trzeba ich jakoś specjalnie zmywać bardziej, niż zwykle zmywacie olej z naolejowanych włosów.
Do zdjęcia tych substancji potrzebujemy silniejszych detergentów. Szampon do oczyszczania tez siłą rzeczy nie może zawierać samych filmformerow w składzie. To chyba jasne. Nie zmyjemy ilmformerow za pomoca filmformerow. ;-)
SILIKONY: Maja końcówki -cone, -conol, -xane, -xanol. Najpopularniejsze to Dimethicone i DimethinconolQUATY…