Przejdź do głównej zawartości

Silikony i inne oblepiacze, metoda Curly Girl i Curly Girl na wakacjach.




Od dluzej niz dwoch lat stosuje u siebie radykalna metoda pielęgnacji kręconych włosów Curly Girl. O tej metodzie jest głośno i w internecie można się o niej czytać do woli. Można też się nieźle zakręcić, próbując ogarnąć, które oblepiacze sa do przyjecia a które nie. Informacji jest mnóstwo i informacje są sprzeczne. Chcialabym Wam pokazac, co sie dzieje z wlosami potraktowanymi silikonami po dwoch latach metody Curly Girl.




Moje Curly Girl.

Moja wersja Curly Girl nie wynika z chęci pielęgnacji włosów. Przynajmniej nie wynikala na początku. ;-) Moja wersja CG to wersja która wynikła z mojego silnego postanowienia, że już NIGDY nie będę używać szamponów. Dlaczego? Poniewaz przez nie stracilam kiedys pol wlosow i dorobiłam się łysiny. Więcej o moich przygodach z łysieniem mozecie przeczytac TUTAJ. Włosy odzyskałam, jakies niemiłosiernie piekne nie sa. Ale sa! I kocham je nad życie. I nadal boje sie szamponów jak diabel swieconej wody. Nie dość że doprowadzają mi do kłopotów ze skalpem, to jeszcze wysuszają pukle na długości.

Myje maska Vatika Black Seed jak mam lenia. Jak mam więcej czasu eksploruje ziołowe metody no-poo, jak np mycie wywarem z orzechów piorących, z shikakai, glinkami i wszystkim, co mi jeszcze przyjdzie do glowy. Taki sposób mycia ma swoje konsekwencje. Niestety, używanie gotowych kosmetyków zawierających oblepiacze rezultuje tłustym przyklapem.  Oblepiaczy jest tyle i informacje o nich są tak sprzeczne, ze najłatwiej mi było po prostu pozbyć się ich wszystkich, niz probowac każdego z osobna. Tak stalam sie totalnym radykałem. Wywalenie z pielęgnacji szamponów sprawiło, że moje wlosy staly sie zupelnie inne, niz kiedys. I ich potrzeby się bardzo zmieniły.

Używanie  szamponów i używanie syntetycznych filmformerow jest ze soba scisle powiazane i tak zaprojektowane przez producentów, by bez jednego nie mozna bylo uzywac drugiego. Nie zmywane detergentami filmformery zaczynaja obciążać i się nabudowywac. Używanie mocnych szamponów suszy włosy na wiór a by to zatuszować najłatwiej sięgnąć po filmformery. Takie bledne kolo. W tym kontekście silikony rzeczywiscie moga byc zle. Bo uzależniają od rypania włosów szamponem. A nie kazda skora da sobie z takim rypaniem rade. Moje nie dala. 





Wiec jakich substancji nie znajdziecie w moich kosmetykach?

  1. WSZYSTKICH silikonów
  2. WSZYSTKICH quaterniow i polyquaterniow
  3. Guar Gum
  4. Uwazam zeby nie przesadzic z woskami i lanolina
  5. Wysuszających alkoholi
  6. Detergentow






Na zdjęciu widzicie włosy, które ponad dwa lata nie widziały szamponu ani żadnej z powyższych substancji. Nie, nie jestem tłustym brudasem. ;-) Tak, mozna zyc bez szamponu. I to nawet calkiem niezle. Wlosy myje raz na cztery do sześciu dni, są świeże i ladnie sie kreca. Nie przesuszają ich mocno nawet kaloryfery. Ze skalpem problemow nie mam zadnych, juz zapomnialam jak to jest miec swędzącą skórę, łupież, przetłuszczanie, ropniaki i pryszcze. Psychiczna obsesja na włosy “skrzypiące z czystosci” tez już mi przeszła. Wręcz… skrzypienie wydaje mi się odrażające i okrutne dla włosów.


  


Z powodu tak radykalnego podejścia do sprawy i tak długiego doświadczenia “czuje” na włosach substancje powlekające. I czuje tez, czy schodzą z włosa podczas mycia, czy zostają na włosach. Ale o tym nie chce sie rozwodzic. W każdym razie bardzo polecam radykalne podejście wszystkim tym, ktorzy chca sie duzo nauczyc o sobie i swoich włosach i ich rzeczywistych potrzebach.









Co się stało, gdy nagle zakitowalam moje włosy silikonami?


Po dwóch latach mojego CG przyszedł czas na wakacje a dziki traf chciał, że były to wakacje w tropikalnych temperaturach, gdzie wiele godzin dziennie przebywalam pod woda, na dodatek slona. Przygotowując się do wyjazdu postanowilam, ze wroce na te dwa tygodnie do silikonów. Nie chcialbym stracic duzo na kondycji włosów o która tak długo walczyłam. Plan był taki, że ocean spłucze mi te oblepiacze, a to, czego nie spłucze, wypali slonce. Oj, jakże się pomyliłam...

Efekt? Ponizej wlosy po myciu maska Vatika z czarnuszka, nałożeniu maski Dove (cztery mocne silikony) na 20 minut. Po spłukaniu nałożyłam na nie jak zwykle lekka odżywka bez spłukiwania i żel Natura Siberika do loków, próbując stylizować. Zdjecie mowi za siebie, brak slow. :-)




Próbowałam walczyć, ugniatać na żel, ploppingowac, olejować olejami zmiękczającymi, ktore u mnie zawsze dają podbicie skrętu, w ruch poszły maski proteinowe… i nic. Nadal bezkształtny, brudny mop. 



Ocean nie pomógł, nawet po trzech dniach pływania i siedzenia na słońcu, włosy nie chcialy sie krecic. Czułam się okropnie. Zdesperowana do granic możliwości sięgnęłam po hotelowy szampon. Efekt ponizej.




Procedure z nakładaniem silikonów oraz innych oblepiaczy powtarzalam jeszcze trzy razy, za każdym razem kończyło się zmywaniem hotelowym szamponem. Ostatnia probe zakończyłam mocnym postanowieniem: nigdy wiecej! Moze i slona woda czy słońce nie przesuszyly mi wlosow. Ale na pewno zrobił to hotelowy szampon. Kupiłem butelkę oleju kokosowego i do końca wyjazdu zabezpieczalam je już tylko tym. Po powrocie jeszcze raz umyłam włosy szamponem. Efekt ponizej. 

 



Znow sie kreca, sa lekko podsuszone, ale nic, z czym nie uda mi się wygrać za tydzień czy dwa. Straciłam też z połowę nabudowanej henny i nie moge doczekac sie nastepnego hennowania.






Wnioski.

Nigdy specjalnie chyba nie wierzylam w to, ze CG rzeczywiście utrzymuje moje loki w ryzach. Teraz wierze. I za kazdym razem, jak przyjdzie mi do glowy, ze musze wlosy zabezpieczyć silikonami, bede sobie patrzec na te zdjecia.  

Więc jeśli zastanawiacie się, czy odstawienie oblepiaczy ma sens… to nie ma co się już dłużej zastanawiać. Trzeba probowac. Bo w tym szaleństwie jest metoda.








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dodatki do henny, cassi i hendigo. Kontrola koloru.

Każdy kwaśny dodatek lekko zmienia efekt końcowy farbowania i za ich pomocą można kontrolować tonację kolorystyczną włosów, jakie będziemy miały na głowach, po koloryzacji henną czy kasją. Wybór kwaśnego dodatku ma tez wpływ na rezultat ostateczny farbowania za pomoca hendigo, badz farbowania cassia z katamem. 
Zakwaszanie cassi oraz henny sprawia tez, ze rezultat farbowania jest trwalszy, ponieważ ten proces zmienia krztalt cząsteczek barwnika. Jeśli jesteście zainteresowani, jak chemicznie ten proces przebiega, warto poczytać TUTAJ. Zakwaszanie ziol farbujących zostało doglebnie przebadane metodami naukowymi w laboratorium i nie jest jakimś mitem, czy hennowym zabobonem


Kwaśny dodatek zmienia też strukturę cząseczki barwnika na bardziej nieregularną. Taka cząsteczka z łatwością przyczepia się do keratyny i ma dużą trwałość. 
Nieumiejętne zakwaszanie henny prowadzi do koloru, nad którym nie mamy zadnej kontroli a rezultat takiego hennowania czasem jest niemożliwy, badz bardzo tr…

Odświeżanie koloru henny. Oczyszczanie przed hennowaniem. Chelatowanie włosów.

Chelatowanie włosów, to nic innego, jak zdejmowanie z nich nabudowanych składników mineralnych, jakie znajdują się w wodzie z kranu (szczególnie twardej). Jeśli hennujemy włosy, warto szczególną uwagę przyłożyć do regularnego oczyszczania włosków nie tylko ze składników kosmetycznych (do tego wystarczy zwykły SLS) ale także z minerałów. Oprócz tego, ze minerały sprawiają ze włosy matowieją, robią się szorstkie i suche, hennowane włosy tracą kolor, ciemnieją i szarzeją.

Jak poznac, czy mamy w domu twarda wodę? Szukamy kamienia w czajniku do gotowania wody, na kranach oraz w toalecie. Jeśli w domu mamy problem z kamieniem i musimy go regularnie usuwać, mamy w domy twardą wodę. Takiej wody nie używamy do rozrabiania ziół ani po przegotowaniu, ani jako podstawę pod glutka lnianego. Twarda woda może całkowicie zablokować szczególnie katam i indygo. Cassia rozrobiona na twardej wodzie może dać zielony rezultat. Dobra, mocna henna pewnie przeżyje wszystko... ale może wyjść buro.

Wiec... uży…

Jak rozrobić i nanieść na włosy hennę lub cassię by złapala?

Przepis nadaje się do samej cassi, samej henny i cassi z henna (mozna je przygotowywać razem). Oraz do hennowania dwuetapowego (etap henny).


Przepis 1) Przed nalozeniem henny myjemy kudelkiszamponem z sls, mls, sles: LISTA TUTAJ, jeśli na codzien używamy poduktow z filmformerami. Jeśli nie używamy... ;-) tez warto umyć. Po myciu badz procedurze w punkcie następnym nie używamy na kudelkach zadnych produktów. Jedynie glutek lniany zdaje się nie miec wpływu na lapanie barwników.
2) Jeśli w kranie mamy twarda wodę, henna moze nie zlapac, szczególnie zdrowych odrostów, jakie mamy na glowie. Warto wtedy zdjac z wloskow nabudowane minerały z wody.
Przepis: - pol lyzeczki kwasku cytrynowego + tabletka witaminy C (vit C opcjonalnie) zmieszana z 3 lychami prostej odzywki/maski bez protein i filmformerow; to na wloski (nie na skalp!) na 20 min; splukac woda

Inne przepisy na zdjęcie minerałów z włosków znajdziemy TU
3) 24 godziny przed hennowaniem rozrabiamy henne, cassie badz henne z cassia (…

Henna w pigułce. Przeczytaj, zanim zadasz pytanie. Proszę.

Kochani! Czytamy to, zanim zadamy pytanie.
Co to jest henna? Pod potoczną nazwą “henna” funkcjonują najczęściej zioła:
1) Cassia (cassia obovata), senna, senes: nazywana BŁĘDNIE "bezbarwną henną"; którą nie jest bezbarwna tylko blond/złota(!); nie ma żadnego potencjału na zielone włosy, nie rozjaśnia włosów i jej barwnik jest widoczny tylko na bardzo jasnych włosach- na grupie nazywamy ją cassia; zamiennikiem cassi może być senes bądź senna, mają te same właściwości.
2) Henna (lawsonia intermis): rzeczywista henna, niektóre henny mają naturalnie barwnik pomarańczowy, który po kilku użyciach zbuduje się do brązu, inne henny mają naturalnie kolor czerwony, który po kilku użyciach nabuduje się do burgundu; żadna henna nie ma potencjału na zielone włosy, cokolwiek byście z nią robili, henna nie rozjaśnia włosów - na grupie nazywamy ją henna
3) Indygo (indigo, indygowiec barwierski): barwnik ziołowy czarny/niebieski; to on ma potencjał na zielone włosy, też nie rozjaśnia włosów- na gr…

Oleje wnikające a hennowane włosy. Olejowanie hennowanych włosów.

Oleje wnikające to te, które tak jak ziołowe barwniki potrafią penetrować włosa na długości i bez unoszenia łusek włosa niepostrzeżenie wchodzić do środka i go pielęgnować, sprawiać by był mniej podatny na zniszczenia, poprawiać jego blask, zapobiegać utracie keratyny, czyli oczywiście sprawiać, aby włos był po prostu ładniejszy i zdrowszy.

Niestety te oleje tak jak i proteiny, są przez wielu z nas niepotrzebnie demonizowane. O tym, co myślę o proteinach i o włosach, które nie lubia protein można przeczytać TUTAJ.




Które oleje rzeczywiście wnikają?


Zdania są bardzo podzielone. Jedynym olejem, o którym w wielu rzetelnych opracowaniach można przeczytać, że ma potencjał wynikający, jest olej kokosowy. Studiów na temat działania oleju kokosowego jest bez liku, jedno jest pewne, olej kokosowy ma właściwości wnikania do włosów na długości. Ale co z innymi olejami?



Problem z innymi olejami wynika z tego, że do niedawna nikt ich nie badał. Laboratoria i naukowcy z jakiegoś powodu obs…

Cassia, senna, senes. FAQ.

Na zdjeciu po lewej pasta z senesu, po prawej z henny. 





1). Co to jest cassia, senes czy senna?
Cassia to roślina pod łacińska nazwa Cassia Obovata. Senna to Senna Alekstandrina. Senes, czyli Strączyniec, istnieje pod łacińska nazwa w zależności od gatunku, Cassia Acutifolia, Cassia Oborata bądź Cassia Marylandica. Na pewno znalazłoby się jeszcze kilka innych gatunków tego zioła.
Wszystkie te rośliny nadają się do barwienia i odżywiania włosów. I wszystkie maja podobne wymagania w przygotowaniu i dają podobne efekty.



2). Jaki daje efekt kolorystyczny na włosach?
Złoty. Słomkowy blond. 

3). Jak ten kolor wygląda na różnych kolorach włosów?
Na siwym- jasny, złoty blond Na platynowym- jasny, złoty blond Na złotym blondzie- minimalne przyciemnienie, bez zmiany koloru Na ciemnym blondzie- złote, mieniące się w świetle, słoneczne refleksy