Przejdź do głównej zawartości

Silikony i inne oblepiacze, metoda Curly Girl i Curly Girl na wakacjach.




Od dluzej niz dwoch lat stosuje u siebie radykalna metoda pielęgnacji kręconych włosów Curly Girl. O tej metodzie jest głośno i w internecie można się o niej czytać do woli. Można też się nieźle zakręcić, próbując ogarnąć, które oblepiacze sa do przyjecia a które nie. Informacji jest mnóstwo i informacje są sprzeczne. Chcialabym Wam pokazac, co sie dzieje z wlosami potraktowanymi silikonami po dwoch latach metody Curly Girl.




Moje Curly Girl.

Moja wersja Curly Girl nie wynika z chęci pielęgnacji włosów. Przynajmniej nie wynikala na początku. ;-) Moja wersja CG to wersja która wynikła z mojego silnego postanowienia, że już NIGDY nie będę używać szamponów. Dlaczego? Poniewaz przez nie stracilam kiedys pol wlosow i dorobiłam się łysiny. Więcej o moich przygodach z łysieniem mozecie przeczytac TUTAJ. Włosy odzyskałam, jakies niemiłosiernie piekne nie sa. Ale sa! I kocham je nad życie. I nadal boje sie szamponów jak diabel swieconej wody. Nie dość że doprowadzają mi do kłopotów ze skalpem, to jeszcze wysuszają pukle na długości.

Myje maska Vatika Black Seed jak mam lenia. Jak mam więcej czasu eksploruje ziołowe metody no-poo, jak np mycie wywarem z orzechów piorących, z shikakai, glinkami i wszystkim, co mi jeszcze przyjdzie do glowy. Taki sposób mycia ma swoje konsekwencje. Niestety, używanie gotowych kosmetyków zawierających oblepiacze rezultuje tłustym przyklapem.  Oblepiaczy jest tyle i informacje o nich są tak sprzeczne, ze najłatwiej mi było po prostu pozbyć się ich wszystkich, niz probowac każdego z osobna. Tak stalam sie totalnym radykałem. Wywalenie z pielęgnacji szamponów sprawiło, że moje wlosy staly sie zupelnie inne, niz kiedys. I ich potrzeby się bardzo zmieniły.

Używanie  szamponów i używanie syntetycznych filmformerow jest ze soba scisle powiazane i tak zaprojektowane przez producentów, by bez jednego nie mozna bylo uzywac drugiego. Nie zmywane detergentami filmformery zaczynaja obciążać i się nabudowywac. Używanie mocnych szamponów suszy włosy na wiór a by to zatuszować najłatwiej sięgnąć po filmformery. Takie bledne kolo. W tym kontekście silikony rzeczywiscie moga byc zle. Bo uzależniają od rypania włosów szamponem. A nie kazda skora da sobie z takim rypaniem rade. Moje nie dala. 





Wiec jakich substancji nie znajdziecie w moich kosmetykach?

  1. WSZYSTKICH silikonów
  2. WSZYSTKICH quaterniow i polyquaterniow
  3. Guar Gum
  4. Uwazam zeby nie przesadzic z woskami i lanolina
  5. Wysuszających alkoholi
  6. Detergentow






Na zdjęciu widzicie włosy, które ponad dwa lata nie widziały szamponu ani żadnej z powyższych substancji. Nie, nie jestem tłustym brudasem. ;-) Tak, mozna zyc bez szamponu. I to nawet calkiem niezle. Wlosy myje raz na cztery do sześciu dni, są świeże i ladnie sie kreca. Nie przesuszają ich mocno nawet kaloryfery. Ze skalpem problemow nie mam zadnych, juz zapomnialam jak to jest miec swędzącą skórę, łupież, przetłuszczanie, ropniaki i pryszcze. Psychiczna obsesja na włosy “skrzypiące z czystosci” tez już mi przeszła. Wręcz… skrzypienie wydaje mi się odrażające i okrutne dla włosów.


  


Z powodu tak radykalnego podejścia do sprawy i tak długiego doświadczenia “czuje” na włosach substancje powlekające. I czuje tez, czy schodzą z włosa podczas mycia, czy zostają na włosach. Ale o tym nie chce sie rozwodzic. W każdym razie bardzo polecam radykalne podejście wszystkim tym, ktorzy chca sie duzo nauczyc o sobie i swoich włosach i ich rzeczywistych potrzebach.









Co się stało, gdy nagle zakitowalam moje włosy silikonami?


Po dwóch latach mojego CG przyszedł czas na wakacje a dziki traf chciał, że były to wakacje w tropikalnych temperaturach, gdzie wiele godzin dziennie przebywalam pod woda, na dodatek slona. Przygotowując się do wyjazdu postanowilam, ze wroce na te dwa tygodnie do silikonów. Nie chcialbym stracic duzo na kondycji włosów o która tak długo walczyłam. Plan był taki, że ocean spłucze mi te oblepiacze, a to, czego nie spłucze, wypali slonce. Oj, jakże się pomyliłam...

Efekt? Ponizej wlosy po myciu maska Vatika z czarnuszka, nałożeniu maski Dove (cztery mocne silikony) na 20 minut. Po spłukaniu nałożyłam na nie jak zwykle lekka odżywka bez spłukiwania i żel Natura Siberika do loków, próbując stylizować. Zdjecie mowi za siebie, brak slow. :-)




Próbowałam walczyć, ugniatać na żel, ploppingowac, olejować olejami zmiękczającymi, ktore u mnie zawsze dają podbicie skrętu, w ruch poszły maski proteinowe… i nic. Nadal bezkształtny, brudny mop. 



Ocean nie pomógł, nawet po trzech dniach pływania i siedzenia na słońcu, włosy nie chcialy sie krecic. Czułam się okropnie. Zdesperowana do granic możliwości sięgnęłam po hotelowy szampon. Efekt ponizej.




Procedure z nakładaniem silikonów oraz innych oblepiaczy powtarzalam jeszcze trzy razy, za każdym razem kończyło się zmywaniem hotelowym szamponem. Ostatnia probe zakończyłam mocnym postanowieniem: nigdy wiecej! Moze i slona woda czy słońce nie przesuszyly mi wlosow. Ale na pewno zrobił to hotelowy szampon. Kupiłem butelkę oleju kokosowego i do końca wyjazdu zabezpieczalam je już tylko tym. Po powrocie jeszcze raz umyłam włosy szamponem. Efekt ponizej. 

 



Znow sie kreca, sa lekko podsuszone, ale nic, z czym nie uda mi się wygrać za tydzień czy dwa. Straciłam też z połowę nabudowanej henny i nie moge doczekac sie nastepnego hennowania.






Wnioski.

Nigdy specjalnie chyba nie wierzylam w to, ze CG rzeczywiście utrzymuje moje loki w ryzach. Teraz wierze. I za kazdym razem, jak przyjdzie mi do glowy, ze musze wlosy zabezpieczyć silikonami, bede sobie patrzec na te zdjecia.  

Więc jeśli zastanawiacie się, czy odstawienie oblepiaczy ma sens… to nie ma co się już dłużej zastanawiać. Trzeba probowac. Bo w tym szaleństwie jest metoda.








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Henna-Miksologia, prawdopodobnie najmocniejsza henna na polskim rynku ;-)

W czasach skromnych początków mojej przygody z blogiem i grupą Henna na włosy - Miksologia, Wszechświat podsunął mi pod sam nos coś niezwykłego - indyjską hennę z regionu Indii Południowych. Było to niedługo po tym, gdy zakończyłam mój toksyczny romans z Eldami i Venitami w tubkach oraz przelotnej miłostce z mieszanką Khadi z amlą, okraszonej sześcioma cytrynami. To wtedy tak naprawdę zakochałam się w hennie i wiem na pewno, że jest to miłość na całe życie. Czysta jak łza i mocna jak Śliwowica Paschalna - to był strzał w dziesiątkę.
Tak naprawdę dobrze ją już znacie. Wyczarowałam z niej całą paletę odcieni, które świetnie wam służą. Efekty widzieliście na Mikso i na blogu a kilka osób miało już okazję przetestować ją na własnych włosach. Tę hennę widzieliście TUTAJ z indygo (zbiór z 2016) a TUTAJ z żółtymi dodatkami (2017).
Teraz, przy współpracy z firmą AyurvedaRedefined, którą od lat darzę zaufaniem, wprowadzam na polski rynek tę najlepiej mi znaną hennę, tak byście i wy mieli w…

Dodatki do henny, cassi i hendigo. Kontrola koloru.

Każdy kwaśny dodatek lekko zmienia efekt końcowy farbowania i za ich pomocą można kontrolować tonację kolorystyczną włosów, jakie będziemy miały na głowach, po koloryzacji henną czy kasją. Wybór kwaśnego dodatku ma tez wpływ na rezultat ostateczny farbowania za pomoca hendigo, badz farbowania cassia z katamem. 
Zakwaszanie cassi oraz henny sprawia tez, ze rezultat farbowania jest trwalszy, ponieważ ten proces zmienia krztalt cząsteczek barwnika. Jeśli jesteście zainteresowani, jak chemicznie ten proces przebiega, warto poczytać TUTAJ. Zakwaszanie ziol farbujących zostało doglebnie przebadane metodami naukowymi w laboratorium i nie jest jakimś mitem, czy hennowym zabobonem


Kwaśny dodatek zmienia też strukturę cząseczki barwnika na bardziej nieregularną. Taka cząsteczka z łatwością przyczepia się do keratyny i ma dużą trwałość. 
Nieumiejętne zakwaszanie henny prowadzi do koloru, nad którym nie mamy zadnej kontroli a rezultat takiego hennowania czasem jest niemożliwy, badz bardzo tr…

Jak rozrobić i nanieść na włosy hennę lub cassię by złapala?

Podstawowy przepis nadaje się do samej cassi, senny bądź senesu, samej henny oraz cassi z henna (można je przygotowywać razem, można tez osobno). Posiłkując się tym przepisem należy także przygotować hennę do pierwszego etapu hennowania dwuetapowego (etap henny) bądź pod hendigo.

💣  BETTER SAFE THAT SORRY: Jeśli jesteśmy alergikiem, bądź kiedyś biliśmy, przed nałożeniem ziół na głowę robimy próby alergiczne każdym ze składników naszej mieszanki osobno. I nawet, jeśli na testach nie nic nie wyszło, zanim nałożymy na głowę pastę sprawdzamy, czy w domu mamy tabletki antyhistaminowe, tak w razie czego. Zioła rzadko uczulają i reakcje na nie nie są niebezpieczne. Częściej uczulają kwaśne dodatki.


Przepis 1) Przed nalozeniem ziol farbujących oczyszczamy kudelki mocnym szamponem z sls, mls, sles: LISTA TUTAJ.

Szampon oczyszczający może zawierać proteiny oraz oleje. W szamponach jest tych substancji tak niewiele, ze  nie będą przeszkadzać.Jeśli jesteśmy całkowicie pewni, ze nie używamy żadnyc…

Odświeżanie koloru henny. Oczyszczanie przed hennowaniem. Chelatowanie włosów.

Chelatowanie włosów, to nic innego, jak zdejmowanie z nich nabudowanych składników mineralnych, jakie znajdują się w wodzie z kranu (szczególnie twardej). Jeśli hennujemy włosy, warto szczególną uwagę przyłożyć do regularnego oczyszczania włosków nie tylko ze składników kosmetycznych (do tego wystarczy zwykły SLS) ale także z minerałów. Oprócz tego, ze minerały sprawiają ze włosy matowieją, robią się szorstkie i suche, hennowane włosy tracą kolor, ciemnieją i szarzeją.

Jak poznac, czy mamy w domu twarda wodę? Szukamy kamienia w czajniku do gotowania wody, na kranach oraz w toalecie. Jeśli w domu mamy problem z kamieniem i musimy go regularnie usuwać, mamy w domy twardą wodę. Takiej wody nie używamy do rozrabiania ziół ani po przegotowaniu, ani jako podstawę pod glutka lnianego. Twarda woda może całkowicie zablokować szczególnie katam i indygo. Cassia rozrobiona na twardej wodzie może dać zielony rezultat. Dobra, mocna henna pewnie przeżyje wszystko... ale może wyjść buro.

Wiec... uży…

Henna w pigułce. Przeczytaj, zanim zadasz pytanie. Proszę.

Kochani! Czytamy to, zanim zadamy pytanie.


Co to jest henna? Pod potoczną nazwą “henna” funkcjonują najczęściej zioła:
1) Cassia (cassia obovata), senna, senes: nazywana BŁĘDNIE "bezbarwną henną"; którą nie jest bezbarwna tylko blond/złota(!); nie ma żadnego potencjału na zielone włosy, nie rozjaśnia włosów i jej barwnik jest widoczny tylko na bardzo jasnych włosach- na grupie nazywamy ją cassia; zamiennikiem cassi może być senes bądź senna, mają te same właściwości ale barwia mocniej i bardziej zolto.
2) Henna (lawsonia intermis): rzeczywista henna, niektóre henny mają naturalnie barwnik pomarańczowy, który po kilku użyciach zbuduje się do brązu, inne henny mają naturalnie kolor czerwony, który po kilku użyciach nabuduje się do burgundu; żadna henna nie ma potencjału na zielone włosy, cokolwiek byście z nią robili, henna nie rozjaśnia włosów - na grupie nazywamy ją henna
3) Indygo (indigo, indygowiec barwierski): barwnik ziołowy czarny/niebieski; to on ma potencjał na zielone wł…

Lista szamponów do oczyszczania włosów przed hennowaniem

Filmformery
Znajdują się w kosmetykach do włosów. Najwięcej ich będzie w serach do zabezpieczania końcówek, mgiełkach zabezpieczających przed niszczącym działaniem ciepła (np. prostownica, suszarka), maskach tak zwanych "fryzjerskich" oraz w nawet w tych bardziej naturalnych. Oraz we fryzjerskich, oraz drogeryjnych szamponach. W kosmetykach do układania włosów znajdziecie też polimery. Filmformery, o których pisze, są substancjami syntetycznymi, niezmywalnymi sama woda. Naturalne oleje, humektanty i proteiny w niczym hennie nie będą przeszkadzać i nie trzeba ich jakoś specjalnie zmywać bardziej, niż zwykle zmywacie olej z naolejowanych włosów.
Do zdjęcia tych substancji potrzebujemy silniejszych detergentów. Szampon do oczyszczania tez siłą rzeczy nie może zawierać samych filmformerow w składzie. To chyba jasne. Nie zmyjemy ilmformerow za pomoca filmformerow. ;-)
SILIKONY: Maja końcówki -cone, -conol, -xane, -xanol. Najpopularniejsze to Dimethicone i DimethinconolQUATY…